gyerek-laptop

IT Fitneszteszt: van hová fejlődni

Friss Oktatás

gyerek-laptopA Visegrádi Négyek és Ukrajna diákjai körében tavaly végzett online digitális készségfelmérés, az IT Fitneszteszt eredményei azt mutatják, hogy bár a diákok digitális készségei folyamatosan javulnak, még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást és a komplex problémamegoldást igénylő feladatok terén.

A 2024-ben az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált IT Fitneszteszten összesen közel 184 ezer diák vett részt Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából. A teszt április közepe és október vége között zajlott, és az előző évekhez képest nagyobb hangsúlyt kapott a tényellenőrzés és a mesterséges intelligencia (AI) eszközök alkalmazása.

A magyar általános iskolások másodikak lettek

Az általános iskolások körében a szlovák diákok érték el a legjobb eredményt 52,1 százalékos sikerességi arányukkal, őket követik a magyarok 50,33 százalékkal. Csehország a harmadik, Lengyelország pedig a negyedik helyen végzett. A középiskolás diákok között Szlovákia volt a legsikeresebb 44,52 százalékos sikerességgel, őket Csehország (38,81 százalék), Lengyelország (35,83 százalék) és Magyarország (34,60 százalék) követik. A legmagasabb sikerességi arányt a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli diákok érték el, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldi régióban regisztrálták – utóbbi régióban azonban alacsonyabb volt a részvételi arány is.

A 15 év alatti diákok legjobban az internet és a számítógépes rendszerek használatában teljesítettek, míg az együttműködési eszközök és közösségi hálózatok terén a sikerességi arány alacsony volt. Az irodai eszközökkel kapcsolatos feladatok szintén gyenge eredményeket hoztak, de itt a magyar és szlovák diákok kiemelkedtek a régió többi országából. Az alacsony sikeresség a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatoknál volt a legszembetűnőbb, ahol a diákok nem tudták jól megkülönböztetni a mappákat és fájlokat.

Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára„A felmérés azt mutatja, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük. A digitális írástudás nemcsak az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú. Az AI és más új technológiák átalakítják a munkaerőpiacot, és ezek hatékony használatához alapvető tudás szükséges. Nemcsak az eszközök ismerete fontos, hanem a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is elengedhetetlen” — mondta Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.

A középiskolások nem felelnek meg a munkáltatói elvárásoknak

Idén először kaptak helyet az AI-eszközökre összpontosító feladatok. A középiskolások jól ismerték és intuitív módon használták ezeket az eszközöket, de még van lehetőségük ezen eszközök további megismerésére és integrálására az oktatásba. A munkáltatói elvárásokkal összevetve a középiskolások irodai eszközkészségei továbbra sem elégségesek, különösen a szövegszerkesztés és táblázatkezelés területén. Az adatmentéshez és a biztonsági riasztásokhoz kapcsolódó feladatok megoldásában is gyenge eredményeket mutattak a diákok.

Összességében úgy tűnik, hogy a középiskolások jobban teljesítenek azokban a feladatokban, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényt támasztó feladatokban, ahol az olvasásmegértés és a kritikus gondolkodás nem szükséges.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük