Egy éve közel 150 ezer elektronikus aláírással rendelkező természetes személy volt Magyarországon. Akinek volt Ügyfélkapuja, az használta is dokumentumok hitelesítésére az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) szolgáltatást.
Ez a lehetőség idén januárban megszűnt. Magánszemélyeknek a Digitális Állampolgár Program (DÁP) keretében biztosított eAláírás funkció kínál lehetőséget a dokumentumaik elektronikus aláírására. Fontos azonban kiemelni, hogy ez a lehetőség kizárólag magáncélra használható, jogi személyek képviseletére és szakmai célra, például ügyvédi, orvosi, mérnöki, közjegyzői kamarai tagoknak nem. Az állam az Európai Unió működéséről szóló szerződés és az eIDAS rendelet értelmében, nem nyújthat díjmentes üzleti célú szolgáltatást vállalkozások számára.
A dokumentumok ma már szinte mindig digitális formában kezdik meg életciklusukat, azonban sokszor, – mert az érintetteknek azt alá kell írniuk tollal, sajátkezűleg, tanúzva – végül mégiscsak papírként végzik egy dossziéban, majd hosszabb távon egy raktárban és végül hulladékként egy iratmegsemmisítőben.
Digitális transzformációs hullám fog elindulni
Az elektronikus aláírás a DÁP-ban ingyenes érhető el a magánszemélyeknek. Ez nemcsak megkönnyíti a hivatalos ügyintézést, hanem a digitális átállás motorjaként is hat. A vállalatoknak és szolgáltatóknak alkalmazkodniuk kell az új helyzethez. Olyan folyamatokat kell kialakítaniuk, amelyek lehetővé teszik az elektronikusan aláírt dokumentumok befogadását, ellenőrzését és saját oldalukon történő elektronikus hitelesítését. A DÁP által indított változás egy szélesebb digitális transzformációs hullámot fog elindítani, amely segít lebontani a papíralapú ügyintézési gyakorlatot, így nem kell feleslegesen nyomtatni, postázni, tárolni, sőt a digitálisan aláírt dokumentumok esetében tanúkra sincsen szükség.
A legkisebb vállalkozások működése során is számos olyan elektronikus dokumentum keletkezik, amelyet az arra kijelölt személynek cégszerűen kell aláírnia. Erre a leggyorsabb, legbiztonságosabb és leghatékonyabb megoldás az elektronikus aláírás. Amennyiben az üzleti életben szeretnénk elektronikus úton szerződni, írásbeli nyilatkozatokat tenni úgy, hogy annak joghatása megkérdőjelezhetetlen legyen a későbbiekben, akkor azt kizárólag minősített elektronikus aláírással lehet megtenni. Az elektronikus cégképviselet szabályozott és teljeskörűen elfogadott módja a cégképviselőnek igényelt minősített elektronikus aláíró tanúsítvány, amelyben az illető személy titulusa és a szervezet is feltüntetésre kerül.