A One Magyarország Alapítványa, az egyik vezető távközlési vállalat társadalmi szervezete, a nemzetközi Safer Internet Day alkalmából digitális szabadulószobát hoz létre. A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet a tudatos és biztonságos internethasználat fontosságára. Egy friss hazai kutatás szerint a 13-16 éves diákok ötöde egyáltalán nem figyel a személyes adatainak védelmére az online térben, így a program különösen időszerű.
A biztonságos internethasználat nem csupán technikai kérdés – kulturális változásra is szükség van a biztonságos digitális jelenlét megteremtéséhez. A Safer Internet Day évről évre erre hívja fel a figyelmet, összekötve a technológiai ipar szereplőit, oktatási szakembereket és civil szervezeteket. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024 tavaszán végzett kutatása szerint a 13-16 évesek húsz százaléka nem törődik digitális lábnyomának védelmével, nem használ alapvető adatvédelmi beállításokat, és nem korlátozza a profilján nyilvánosan elérhető személyes információkat.
A One Alapítvány erre a kihívásra válaszolva olyan eszközt fejlesztett, amely az alfa generáció nyelvén szólítja meg a fiatalokat. A One évek óta támogatja a digitális oktatást, és a népszerű NetGuru képzésére építve egy izgalmas digitális kalandot hozott létre a 9-14 évesek számára. A „Küldetés a spamrobotok ellen” nevű virtuális szabadulószobában a diákoknak meg kell állítaniuk a SpamOverlordot, egy mesterséges intelligenciát, amely a globális internethálózat irányítására törekszik. A négy pályából álló szabadulószobában a diákok mindennapi digitális kihívásokkal találkoznak, mint a biztonságos jelszóhasználat, a sütik és a big data szerepe, vagy az applikációk adatgyűjtési gyakorlata.
A digitális tudatosságra nevelés ma már szükségszerű
A NetGuru tananyagot Kovács (Zsolti) Zsolt YouTuber teszi izgalmassá, aki közvetlen hangnemben vezeti be a fiatalokat a digitális biztonság világába. A pedagógusok munkáját részletes óravázlat és tanári kézikönyv segíti. „A One elkötelezett a digitális írástudás fejlesztése mellett, ezért döntöttünk a játékos tanulási forma mellett. Az alfa generáció számára a gamifikáció lehet az egyik leghatékonyabb tanulási módszer. A játék során észrevétlenül sajátítják el azokat a digitális kompetenciákat, amelyekre a mindennapi online jelenlétük során szükségük van” — mondta Flakstad Emőke, a One Alapítvány ügyvezetője.
Baracsi Katalin családjogi és infokommunikációs szakjogász hangsúlyozta, hogy a digitális tudatosságra nevelés ma már szükségszerű. „A One Alapítvány kezdeményezése azt a gyakorlatias megközelítést képviseli, amire a digitális oktatásban szükség van. A szabadulószoba nemcsak izgalmas kaland a diákok számára, hanem valós problémákra is használható megoldásokat ad, a jelszóbiztonságtól a személyes adatok védelméig” – mondta.
A program február 11-től minden magyar iskola számára ingyenesen elérhető az e-skola.one.hu platformon keresztül. Az intézmények a platform regisztrációs felületén jelentkezhetnek, ahol azonnal hozzáférhetnek a teljes tananyaghoz és a szabadulószoba játékhoz. A kezdeményezés kapcsolódik a márciusi Digitális Témahéthez is.