Szakértői becslések szerint az elmúlt évben már több mint húszezer vásárló fizetett BNPL szolgáltatás segítségével, mintegy egymilliárd forint összértékben.
Magyarország piacvezető webshopjai közül már több is elérhetővé tette a vásárolj most, fizess később (Buy Now Pay Later – BNPL) fizetési módot, a nyugat-európai internetes kereskedelemben pedig már a húsz százalékot is eléri a bevezetés aránya. Magyarország egyik BNPL szolgálatója készített friss felmérést a részletfizetést használók vásárlási szokásairól.
Ezért választják a vásárlók a BNPL-t
„A válaszadók 95 százaléka rendkívül elégedett volt, különösen nagyra értékelték a gyorsaságot, a papírmentességet, valamint azt, hogy a részleteket kényelmesen, bankkártyával tudják rendezni” – hangsúlyozta Antal Tomás, az InstaCash Kft. társtulajdonosa. „Ezek a pozitív visszajelzések megerősítik azt, hogy a felhasználói élmény jelentős szerepet játszik abban, hogy a BNPL megoldások népszerűvé váltak a prémium ügyfélkörben.” A válaszadók hetvenhét százaléka a nulla százalékos THM-et is fontosnak nevezte arra a kérdésére, hogy miért döntött az innovatív fizetési mód mellett.
„Mindez azt mutatja, hogy a webes vásárlók számára kiemelten fontos, hogy a szolgáltatás ne járjon extra költségekkel” – értékelte a kutatás eredményeit az InstaCash társtulajdonosa. Antal hozzátette, hogy a megkérdezettek hetven százaléka kényelmi szolgáltatásként tekint a részletfizetésre, mivel az lehetőséget ad arra, hogy a nagyobb összegű vásárlásokat több hónapra elosztva fizesse ki. „Ez tovább erősíti azt a korábbi tapasztalatot, hogy az ügyfeleink pénzügyileg tudatos, prémium réteget képviselnek.”
A kutatásban résztvevő vásárlók többsége a jövőben nem kíván a BNPL-től eltérő hitelterméket igénybe venni: 76 százalék jelezte, hogy egyáltalán nem szeretne más típusú hitelt használni. A tanulmány készítői arra is kíváncsiak voltak, mennyire elégedettek a vásárlók a halasztott fizetés folyamatával. A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy azok a vásárlók, akik mind áruhitelt, mind BNPL-t kipróbáltak már, a jövőben 80%-ban inkább a BNPL-t választanák, míg húsz százalék számára közömbös, hogy áruhitelt vagy BNPL-t használnak.
Részletfizetés egyenlő versenyelőny
„Megkérdeztük a vásárlókat, hogy figyelembe veszik-e a választásnál, ha egy kereskedő vagy szolgáltató részletfizetési lehetőséget kínál. A válaszadók kilencvenhat százaléka azt nyilatkozta, hogy ha a termék és az ár azonos, akkor inkább olyan helyen vásárol, ahol elérhető a részletfizetés. Mindössze a vásárlók négy százaléka vélekedett úgy, hogy hiába van részletfizetés, mindig a legolcsóbb helyen fog vásárolni, akkor is, ha ott nem kínálnak kamatmentes részletfizetést” – magyarázta Antal. „Vagyis, a kutatás is alátámasztja, hogy a BNPL megoldás biztonságos, sokak által használt és kedvelt folyamat.”
A kutatás arra is fényt derített, hogy a válaszadók egyharmada a BNPL-nek köszönhetően magasabb értékű terméket tudott megvásárolni, mint amit eredetileg tervezett. „Vagyis a részletfizetés bevezetésével növelhető az átlagos kosárérték” – jelentette ki Antal. A szakértő példaként említette a garmin.hu-nál szerzett tapasztalatokat.
„Stratégiai partnerünk, az okosórák és GPS készülékek forgalmazásával foglalkozó webáruház esetében 38 százalékkal nőtt az értékesítés a részletfizetési lehetőségnek köszönhetően, hatvannégy százalékos konverziós ráta mellett. A vásárlók az ötfokú skálán átlagosan 4,7 pontra értékelték a teljes BNPL-folyamatot, a vásárlók méltányolták az egyszerű, átlátható, könnyen kezelhető, gyors, kamat nélküli részletfizetési lehetőséget.”
Az e-kereskedők csak további tíz százaléka tervezi bevezetni a BNPL-t
Minden piaci előrejelzés azt mutatja, hogy a BNPL-t kínáló webshopok száma folyamatosan növekedni fog. „A közeljövőben az e-kereskedők további tíz százaléka tervezi bevezetni a lehetőséget” – emelte ki az InstaCash társtulajdonosa. Már nem csak az innovatív kis-és közepes kereskedők hóbortja a BNPL” – fogalmazott Antal. „Egyre több „TOP ligás” e-kereskedő is úgy döntött, hogy biztosítja vásárlói számára a lehetőséget.”
„Piacvezető magyar BNPL szolgáltatóként az a célunk, hogy fél évente elismerjük azokat a kereskedő és szolgáltató cégeket, akik bevezetik bármely BNPL szolgáltató megoldását, így élen járnak az innováció terén, példát mutatva a piac többi szereplője számára és meghatározó szerepet vállalnak a nemzetközi szinten is leginnovatívabbnak számító fizetési mód hazai terjesztésében, a fogyasztói edukációban” – ismertette a BNPL Innovator Stars programot az InstaCash társtulajdonosa.
Az InstaCash öt különböző kategóriában díjazza a legjobb három céget, amelyeknél elérhető valamely BNPL szolgáltatás. Az egyes kategóriákon belül a rangsor a legutóbbi lezárt üzleti év árbevétele alapján alakul. A legutóbbi díjazottak között olyan webshopok találhatók, mint AboutYou, a Beliani, a MediaMarkt, a nootbook.hu, a Homelux, vagy a Hilaris Hotels.
Az InstaCash több mint kétezer vásárlót kérdezett meg a kutatásban a részletfizetési megoldásokkal kapcsolatos tapasztalatairól. A BNPL Spotlight2024 felmérésben résztvevők prémium ügyfélkörnek tekinthetők, átlagos jövedelmük meghaladja az 500 ezer forintot, átlagos életkoruk 39 év volt. A megkérdezettek hatvan százaléka havonta legalább egyszer vásárol online, éves átlagos online költése pedig meghaladja a félmillió forintot. |